خطری که در کمین 14 میلیون دانش آموز است!

خطری که در کمین 14 میلیون دانش آموز است!

کرمانشاه هر روز کوله پشتی و کیفشان را دست می‌گیرند و راهی مدرسه می شوند، کوله‌ها و کیف‌های سنگینی که دارد کم کم کمرشان را خم می‌کند.

بعد از تحمل سختی حمل این کیف‌ها و کوله های سنگین هم باید هر روز نشستن طولانی مدت بر روی میز و صندلی سفت و سخت و در عین حال غیراستاندارد را حداقل برای پنج تا شش ساعت تحمل کنند، نشستن های طولانی که کم کم دارد قد و قامتشان را خمیده می‌کند.

ادیبه عبدی کارشناس ارشد ارگونومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در همین راستا در گفت و گو با ایسنا، با تایید وضعیت نامناسب عمده میز و صندلی‌های مدارس، گفت: میز و صندلی‌هایی از دیدگاه ارگونومی مناسب است که قابلیت تنظیم ارتفاع داشته و متناسب با قد و قامت هر فرد طراحی شده باشند.

وی افزود: ارتفاع صندلی باید به حدی باشد که پای افراد به راحتی و بطور کامل روی زمین قرار گیرد و از طرفی میز افراد هم باید بگونه ای باشد که آرنجِ دست‌ها بدون زاویه نامتقارن روی آن قرار بگیرد.

عبدی تصریح کرد: متاسفانه تمام میز و نیمکت ها و صندلی‌هایِ دسته‌دار مدارس در یک سایز طراحی شده که قاعدتا برای همه دانش آموزان با توجه به تفاوت قدِ آنها مناسب نیست.

این کارشناس ارشد ارگونومی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه میز و صندلی‌های مدارس عمدتا قابلیت تنظیم ارتفاع ندارد، دانش آموزان برای تسلط بر میز عمدتا خم می‌شوند و بویژه دانش آموزان دبستانی با نشستن بر روی صندلی پایشان به زمین نمی‌رسد و همین امر موجب شده برای انجام کارهای درسی خود روی میز خم شوند که این امر در طولانی مدت موجب خمیدگی و قوز کمر در آنها می‌شود.

عبدی با تاکید بر اینکه باید فکری به حال میز و صندلی مدارس و متناسب کردن آنها با وضعیت جسمی دانش آموزان شود، گفت: دانش آموزان در سن رشد هستند و به هر صورتی که ستون فقرات آنها رشد کند به همان شکل در می‌آید و عملا غیرقابل برگشت است.

عبدی به معضل حمل کیف‌ها و کوله های سنگین هم اشاره کرد و با اشاره به خطرناک بودن این مسئله برای سلامت دانش آموزان، گفت: وزن کیف و کوله دانش آموزان نهایتا باید 10 درصد وزن خود آنها باشد، اما شاهد هستیم که به خاطر تعدد کتابهای استفاده شده در یک روز مدرسه، دانش آموزان مجبور به حمل کیف و کوله‌های سنگین هستند.

وی افزود: حمل این کیف‌ها و کوله های سنگین می‌تواند دانش آموزان را به مرور زمان با مشکلات ستون فقرات و دیسک کمر مواجه کند.

وی با اشاره به انجام تحقیق بر روی یک نمونه 100 نفری دانش آموزان در کرمانشاه، گفت: نتایج این تحقیق نشان داد که متاسفانه دانش آموزان هم با افتادگی شانه و هم با مشکل قوز کمر مواجه بودند که این امر هم مربوط به میز و صندلی های نامناسب مدارس و هم حمل کیف و کوله های سنگین است و باید فکری اساسی در خصوص رفع این دو معضل صورت گیرد.
۱۸ دی ۱۳۹۸ ۰۹:۵۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید