ده سرویس ویندوزxp که نباید غیر فعال شوند

 

سرویسسرویس

 

اگر در اینترنت کمی جست‌وجو کنید، خواهید دید که مقالات زیادی در خصوص امنیت در ویندوز XP وجود دارد و در اکثر آنها به این موضوع اشاره شده است که برای حفظ امنیت ویندوز، بهتر است سرویس‌های غیر ضروری را غیر فعال کنید. شکی نیست غیر فعال کردن سرویس‌های غیر ضروری به کارایی سیستم و امنیت کلی آن بهبود و سطح امنیتی آن را بالا خواهد برد. اما در این مقالات به ندرت نشان می‌دهند که کدام‌یک از سرویس‌های موجود برای ویندوز حیاتی هستند و نباید غیر فعال شوند. در این مقاله شما باید بیاموزید که کدام سرویس از سرویس‌های ویندوز برای ارائه خدمت‌رسانی نباید غیر فعال شود و چرا.


1 - DNS Client
سرویس DNS وظیفه دارد تا نام دامنه را به IP برگرداند به عنوان مثال زمانی که شما می‌خواهید نام دامنه http://www.ccwmagazine.com را در اینترنت مشاهده کنید این سرویس در پس پرده، ابتدا نام درخواست شده از سوی شما را به IP آن بازمی‌گرداند تا شما را به آدرس صحیح آن به یعنی 79.132.212.2 http:// برساند و آن را در مسیری برای خود ذخیره می‌سازد تا در دفعات بعدی درخواست شما سریع‌تر به مقصد برسد. اگر این سرویس را غیر فعال کنی این عملیات در سیستم ویندوز اتفاق نمی‌افته و در صورت نیاز به IP سایت‌های خواسته شده، دیگه نمی‌تونی بفهمی که IP اون سایت چنده.

2 - Network Connections
این سرویس به ویندوز اجازه خواهد داد تا مدیریت اتصال به شبکه اعم از dial-up و شبکه‌های محلی و یا بی‌سیم را به عهده بگیرد و در تنظیمات و پیام‌های شبکه دخل و تصرفی داشته باشد. در کامپیوترهایی که به هیچ نوع از شبکه‌ها نیازی به اتصال نداشته باشند، کارایی نخواهد داشت. در حقیقت وجود این سرویس این اطمینان را به ویندوز خواهد داد تا کاربرش را به شبکه مورد نیاز متصل کند و کامپیوتر بتواند به دیگر کامپیوترهای محلی و یا جهانی متصل شود. اگر این سرویس غیر فعال بشه نمی‌تونی مراحل اتصال به یک شبکه را انجام بدی و در نتیجه به هیچ شبکه‌ای وصل نمی‌شی به عبارتی شبکه بی‌شبکه.

3 - Plug and Play
توانایی اتصال به سخت‌افزارهای موجود در ویندوز به عهده این سرویس است. در واقع Plug and Play یکی از سرویس‌های حیاتی ویندوز XP محسوب می‌شود و بدون آن ویندوز شما ناپایدار خواهد بود و سخت‌افزارهای موجود را به رسمیت نمی‌شناسد. در واقع این سرویس قابلیت شناسایی و نصب سخت‌افزارهای موجود در سیستم را دارد. زمان بارگذاری ویندوز این سرویس شروع به کار خواهد کرد و ارتباط ویندوز با سخت‌افزارهای موجود را مدیریت می‌کند تا ویندوزتان با سخت‌افزارهای موجود به خوبی کار کند. پس از بارگذاری ویندوز این سرویس به کار خواهد ادامه خواهد تا زمانی که یک سخت‌افزار جدید به سیستم متصل شود.

در این صورت Plug and Play شروع به فعالیت مجدد خواهد کرد تا سخت‌افزار جدید را به صورت اتوماتیک به ویندوز متصل کند و آن را آماده استفاده برای کاربر بسازد. توجه داشته باشید که سرویس Universal Plug and Play (uPNP) را با سرویس Plug and Play اشتباه نگیرید، مطمئن باشید uPNP را می‌توانید با خیال راحت غیر فعال کنید بدون اینکه مشکلی برای ویندوز شما پیش آید. اگرسرویس Plug and play غیر فعال کنی، کامپیوتر نمی‌تونه سخت‌افزارهای جدید را شناسایی و بذاره شما ازشون استفاده کنی.

4 - Print Spooler 
ممکن است هر کامپیوتری به پرینتر متصل شود تا کاربر بتواند مستندات و یا تصاویر را بر روی کاغذ چاپ کند، پس کاری نکنید که این سرویس غیر فعال شود. البته عملیات انجام چاپ بر عهده این سرویس نیست، این کار را چاپگر انجام خواهد داد. این سرویس در ویندوز عهده‌دار آماده‌سازی چاپگر برای چاپ کردن مستندات است. اگر زمانی به هر دلیل منطقی یا غیر منطقی این سرویس را غیر فعال کردید تا ویندوز امکان اتصال به پرینتر را نداشته باشد زمانی که خواستید به این عمل مبادرت ورزید حتماً از در حال اجرا بودن این سرویس اطمینان پیدا کنید و آن را از قبل فعال کنید. زمانی که این سرویس غیر فعال بشه امکان چاپ بر روی سیستم شما تعطیل خواهد شد.

5 - Remote Procedure Call) RPC)
تکنولوژی، دنیای پیچیده‌ای برای کاربران ساخته است. مثلاً همین ویندوز جذابیت‌هایی دارد که ممکن است به چشم نیاید اما واقعاً وجود دارد. یکی از این جذابیت‌ها در سرویس Remote Procedure Call یا همان RPC است. این سرویس به ویندوز اجازه می‌دهد در محیط شبکه با یک یا چند کامپیوتر دیگر ارتباط داشته باشد. امکان ارسال چاپ در محیط شبکه نیز بستگی به سرویس RPC دارد. اگر هوس کردید این سرویس را غیر فعال کنید قبل از آن سری به این لینک بزنید تا متوجه عواقب آن شوید: http://www.randomtype.com/?p=11  خبر بد، اگر این سرویس را متوقف کنید ویندوز بالا نمیاد، پس بهش دست نزن

6 - Workstation 
این سرویس هم مانند دیگر سرویس‌های ذکر شده برای ویندوز حیاتی است.Workstation  وظیفه برقراری ارتباط کامپیوتر با دیگر کامپیوترهای راه دور را دارد. وجود این سرویس برای اتصال به شبکه‌های تحت ویندوز یا به عبارتی شبکه‌های طراحی شده توسط شرکت مایکروسافت ضروری است. سال‌ها قبل غیر فعال کردن این سرویس در ویندوز ایده خوبی به نظر می‌رسید؛ اما امروزه نه تنها بدون این سرویس چیزی را به دست نمی‌آورید بلکه داشتن خیلی امکانات را هم از دست خواهید داد. حتی کاربران خانگی هم ممکن است به این سرویس برای به اشتراک‌گذاری فایل‌ها و چاپگر خود احتیاج داشته باشند.  دوست من این سرویس رو غیرفعال نکن، چون دیگه نمی‌تونی به شبکه‌های طراحی شده با مایکروسافت وصل بشی

7 -Network Location Awareness) NLA)
امروزه شبکه‌های WiFi و یا شبکه‌های متحرک تبدیل به یک نیاز اولیه شده است. شاید تا چند سال پیش صحبتی از این‌گونه شبکه‌ها به میان نمی‌آمد و نداشتن سرویس Network Location Awareness چندان تأثیری در عملکرد ویندوز نمی‌گذاشت. سرویس NLA مسئول جمع‌آوری و ذخیره‌سازی تنظیمات شبکه و آگاه‌سازی برنامه‌ها در زمان رخ دادن تغییراتی در موقعیت و تنظیمات شبکه است. به عنوان مثال زمانی که شما از کافی‌نت محل خود که سرویس شبکه بی‌سیم را ارائه می‌دهد جدا می‌شوید و به شبکه کابلی خود متصل می‌شوید، NLA به برنامه‌های ویندوز این اطمینان را می‌دهد که شما دیگر به شبکه بی‌سیم کافی‌نت محل متصل نیستید. علاوه بر این، برخی از سرویس‌های ویندوز در زمانی که این سرویس در دسترس باشد کار خواهند کرد. اگه این سرویس رو غیر فعال کنی نباید انتظار داشته باشی به شبکه‌های بی‌سیم متصل بشی. در ضمن اگه خواستی از دردسر و عواقب این کار چیزی بخونی به این لینک برو: http://www.msfn.org/board/index.php?showtopic=84753&mode=linear 

8 - DHCP Client
سرویس Dynamic Host Configuration Protocol یا همان DHCP، یکی از سرویس‌های حیاتی ویندوز محسوب می‌شود. توسط این سرویس می‌توانید به شبکه‌های اطراف متصل شوید. در گذشته یعنی زمانی که سرویس DHCP برای ویندوز طراحی نشده بود، راهبران شبکه مجبور بودند به صورت دستی به تعداد زیادی از کاربران IP اختصاص بدهند. اما اکنون با ورود سرویس DHCP این فرایند فرسایشی از میان برداشته شد و کاربران از یک مرکز DHCP به صورت اتوماتیک IP دریافت می‌کنند. این سرویس وابستگی خاصی به سرویس‌های WINS و DNS دارد. به هیچ وجه این سرویس را دستکاری نکنید، وگر نه مجبور می‌شی HP رو به صورتی دستی در ویندوز تنظیم کنی.

9 - Cryptographic Services 
سه‌شنبه هر ماه مایکروسافت یک لیست از به‌روزرسانی‌های ویندوز را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا کاربران مشکلات و نقایص پنهان در ویندوز را برطرف کنند. این خدمات توسط سرویس Cryptographic اتفاق می‌افتد. در واقع وظیفه اصلی این سرویس به‌روزرسانی بانک اطلاعاتی امضاهای دیجیتالی ویندوز است. به‌روز بودن بانک امضاهای دیجیتالی، باعث می‌شود تا ویندوز به رسمیت شناخته شود و نرم‌افزارهایی که بر روی ویندوز بارگذاری می‌شوند بدون مشکل انجام شود و مدیریت آن برای مدیران ویندوز آسان‌تر انجام شود. کاربر عزیز، سرویس Cryptographic را غیر فعال نکن، ارتباط مستقیمی بین سرویس Automatic Update و Cryptographic هست که خیلی ضروریه.

10 - Automatic Updates 
ویندوز XP شباهت بسیاری با بدن انسان دارد. همان‌گونه که یک لیوان با مواد تشکیل‌دهنده مقوی نیازهای ویتامینی بدن را تأمین خواهد کرد، ویندوز نیز نیاز مبرمی برای جذب ویتامین دارد. در حقیقت سرویس Automatic Updates نیز نیاز ویندوز را برطرف خواهد کرد. بسته‌های ترمیمی که از طریق سرویس به‌روزرسانی ویندوز از سایت مایکروسافت دریافت می‌شود، کمک بسزایی برای رفع مشکلات ویندوز به خصوص مسائل امنیتی آن خواهد کرد. زمانی که این سرویس غیر فعال باشد برای حفظ امنیت ویندوز و جلوگیری از خطرات سایبری، باید حداقل در هفته چند بار این عملیات را به صورت دستی با مراجعه به سایت به‌روزرسانی مایکروسافت به آدرس http://updates.microsoft.com انجام دهید. اگه ویندوز از طریق این سرویس ویتامین‌گیری نکنه ممکنه از پا در بیاد.

 

۶ آذر ۱۳۸۹ ۱۵:۰۹
khanzadeh@ccwmagazine.com |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید