شش راه ساده‌ی حفاظت از اطلاعات در رایانه‌های شخصی

شاید شما مطالب بسیار محرمانه و سری را برروی رایانه‌ی شخصی خود نگه‌داری نکنید ولی حداقل فایل‌ها و عکس‌هایی دارید که به آن‌ها علاقه‌مندید و از پاک شدن یا تغییر یافتن ناخواسته و ناگهانی آن‌ها اندوهگین می‌شوید و احتمالا دوست ندارید این فایل‌ها به دست غریبه‌ها بیفتد.

به گزارش خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، راه‌های بسیاری برای حفاظت از فایل‌ها و فولدرها برروی رایانه‌های شخصی وجود دارد که در اینجا به شش روش مهم‌تر و عملی‌تر اشاره می‌کنیم:

 

*محافظت در برابر ویروس‌ها و ابزار جاسوسی

ویروس‌ها و ابزارهای جاسوسی از طریق ای‌میل یا مرورگر وب منتقل می‌شوند. آن‌ها می‌توانند انواع خرابی‌ها از تغییر و حذف فایل‌ها گرفته تا قرار دادن در اختیار افراد سودجو را به بار بیاروند.

برای مقابله با آن‌ها لازم است یکی آنتی‌ویروس و یک ابزار ضد جاسوسی (Anti-Spyware) را بر روی یارانه‌ خود نصب کرده و مرتب آن‌ها را به‌روزرسانی کنید.

 

*نصب فایروال

اگر معمولا آنلاین هستید، فایروال به شما کمک می‌کند تا مانع از ورود مزاحمان و دسترسی آن‌ها به رایانه‌تان شوید. در بیش‌تر سیستم عامل‌های ویندوز یک فایروال پیش فرض نصب شده است ولی می‌توانید از فایروال‌های دیگری هم استفاده کنید.

 

*به‌روزرسانی نرم‌افزارها

زمانی که یک حفره‌ی امنیتی در نرم‌افزاری کشف می‌شود، شرکت‌ تولید‌کننده‌ی آن اصلاحیه‌ای را منتشر می‌کند که اگر کاربران آن را دانلود کرده و نصب کنند، مشکل حل می‌شود بنابراین همواره نرم‌افزارهای خود را به موقع به‌روزرسانی کنید تا دچار مشکلات بعدی نشوید.

 

 تهیه نسخه‌ی پشتیبان

هر چه‌قدر هم شما مراقب باشید، ممکن است اتفاق بدی برای رایانه یا فایل‌های شما رخ دهد، پس بهتر است عادت کنید مرتبا از فایل‌ها و فولدرهای مهم خود نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید. برای این کار راه‌های مختلفی وجود دارد مانند ریختن فایل‌ها برروی CD یا DVD، استفاده یا حافظه‌های فلش یا حتی استفاده از ذخیره‌سازی آنلاین، هم‌چنین می‌توانید یک هارددیسک خارجی خریده و اطلاعات خود را به‌صورت موازی با هارد رایانه بر روی آن ذخیره کنید.

 

*استفاده از رمز عبور

در صورتی که فایل‌هایی دارید که نمی‌خواهید در معرض چشمان کنجکاو دیگران قرار بگیرد، از رمز عبوری قوی برای نام کاربری خود استفاده کنید و عادت کنید زمانی که مقابل رایانه‌ی خود نیستید Log Off کنید.

 

*محافظت از فایل‌ها و فولدرهای شخصی

ابزارهایی وجود دارند که به شما امکان رمزگذاری برروی فایل‌ها و فولدرهایتان را می‌دهند تا آن‌ها را در برابر مشاهده و یا تغییر توسط دیگر کاربران محافظت کنید. برای مثال در نرم‌افزار 2007 Office شما می‌توانید با انتخاب منوی Office و سپس کلیک برروی گزینه‌ی Prepare و سپس Encrypt Document برای فایل خود سطوح دسترسی تعریف کرده و برای دیدن یا ویرایش آن رمزهای جداگانه تعریف کنید.

 

 

 

۴ اَمرداد ۱۳۸۹ ۰۸:۰۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید