سی و سه نکته از بایدها و نبایدهای مدیریت وب سایت

1- موتور جستوجوی انعطاف ناپذیر: بسیاری از موتورهای جستو جو کاربر را ملزم به ورود پارامترهای زیادی می کنند.

2- پیمایش عرضی صفحات وب: کاربران علاقه ای به پیمایش افقی صفحات ندارد.

3- عدم وجود بخش جست و جو: بخشSearch باید به سایت های با بیش از ۱۰۰ صفحه , اضافه شود.

4-ماندازه فونت ها و متون: به خصوص افرادی بالای ۴۰ سال با حروف نازک یا کوچک مشکل دارند و باید ترتیبی اتحاذ شود تا از طریق مرورگر امکان تغییر اندازه فونت ها فراهم شود.

 

 

5- متن زیاد: معمولا سایت های حاوی متن های حجیم , خسته کننده هستند.

6- پنجره های باز شوی خودکار: کاربران ترجیح میدهند که خودشان مقصد را تعیین کنند.

7- جمع آوری آدرس های پست الکترونیکی بدون هیچ روند امنیتی: کاربران بایدبرای وارد کردن آدرس E-mail خود , کاملا مطمئن و متقاعد باشند.

8- آدرسهای طولانی و پیچیده صفحات: انتخاب یا کار بر روی آدرس های بیش از ۷۵ کارکتر دارند, مشکل است.

9- پیوند E-mail در مکان نا مناسب: E-mail باید کاملا برجسته , مشخص و در مکانهای مناسب بوده و از پیوندهای معمول صفحه تفکیک شود.

10-بازگشت کننده یا کلید ناموفق به صفحات قبل: کلید Back دومین دکمه مورد استفاده کاربران است.

11- رابط گراافیکی (GUI) برداشت غیر استاندارد: برداشت کاربر از عناصر و اشیای موجود در برنامه ها تثبیت شده.

12-نبود بیوگرافی در سایت ها: وجود بیوگرافی باعث ایجاد اطمینان در بازدیدکنندگان سایت می شود.

13- ضعف آرشیو: در اغلب مواقع اطلاعات قدیمی هم مورد استفاده کاربران قرار میگیرد.

14-پیوند های متعدد برای رسیدن به صفحات خاص: کاربران مایل به استفاده مکرر از پیوند ها برای رسیدن به هدف نیستند.

15-استفاده بیش از موعد از امکانات پیشرفته: استفاده از امکاناتی مانند CHAT , ایجاد انجمن های گفت و گو , E-mail رایگان , نقشه ۳ بعدی سایت و غیره , بار مالی زیادی را برای مدیران سایت تحمل می کنند.

16-بار گذاری کند صفحات: وجود گرافیک های سنگین , آزار دهده خواهد بود.

17-ساختارهای تبلیغاتی: کاربران معمولا از مشاهده ساختارهای تبلیغاتی خودداری می کنند.

18-طراخی اختصاصی برای افراد خاص: سایت باید کاملا برای تمام کاربران اینترنت (نه فقط متخصصین)قابل استفاده و گشت زنی باشد.

19-رسالت و هدف نا مشخص سایت: باید نوع سایت از نظر جنبه های تجاری یا اطلاع رسانی مشخص شود.

20- فراموش کردن هزینه پشتیبانی سایت: بودجه پشتیبانی و نگه داری باید حداقل به اندازه ۵۰ درصد هزینه راه اندازی سایت در نظر گرفته شود.

21- تلقی از سایت به عنوان یک رسانه دسته دوم: سایت با تلویزیون , روزنامه یا بروشور تفاوت های اساسی دارد.بنابراین نباید از آنها کپی برداری کنیم.از طرفی ارتباط ما را به عنوان یک رسانه تمام وقت با افراد متعددی برقرار می کند

و نباید آن را دست کم گرفت.

22-پیوندهای تکراری از نظر محتوا: مثلا پیوند یک تبلیغ بعد از ورود به آن , نباید حاوی همان پیوند تبلیغ در صفحه باز شده باشد.

23-تلقی یکسان از اینترانت و اینترنت: در اینترانت داخلی اهداف و کاربردهای مرتبط با امور شرکت مدنظر است.ولی اینترنت یک مکان عمومی است.

24-عدم قبول مهندسی بهره وری و بازار: رد خواسته های بازار , به منزله رد نیازهای کاربران است.

25- استفاده از قاب ها و صفحات چند فریمی: این موضوع برای چاپ و آدرس دهی صفحات , مشکلاتی را در بر دارد.

26- انیمیشن و متون متحرک: تمرکز بازدید کنندگان از سایت را بر هم می زند.

27- صفخات غیر قابل بازگشت: عدم وجود پیوند برای بازگشت به صفحه اصلی و صفحات دیگر مشکلی بزرگ در تحلیل سایت است.

28- نوار مرور(scroll) طولانی: مرور کردن صفحات به طور کلی جالب نیست.

29- ضعف در راهنمایی سایت: کاربران نباید هنگام گشت زنی تنها بماند.

30-استفاده از رنگهای غیر استاندارد برای پیوند: هر رنگ معنایی دارد.

31-اطلاعات قدیمی در سایت: باعث کاهش اعتبار و ارزش سایت میشود.

32-عدم درج قیمت محصولات: برای بعضی از مشتریان یافتن سریع قیمت اجناس مهم است.

33-پیوند به سایت های دیگر: به دلیل فلسفه و ساختار متفاوت طراحی در سایتهای مختلف , نباید تعداد پیوندهای خارج از سایت زیاد باشد

(شرکت توسعه افزار مانی کرمانشاه )

 

۱۸ اَمرداد ۱۳۸۹ ۰۸:۰۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید