آشنایی با ISP

آی اس پی (ISP) برگرفته از کلمه «Internet Servise Provider» شرکت خدمات سرویس های اینترنت است. مراکز ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP)، خدمات متعددی نظیر پست الکترونیکی و دستیابی به اینترنت را در اختیار متقاضیان قرار می دهند. بیشتر این مراکز خدمات اینترنتی، شامل شرکتی است که امکان دستیابی به اینترنت و دیگر سرویس های وب را فراهم می کند. مراکز ارائه دهنده خدمات اینترنت علاوه بر نگهداری و پشتیبانی از یک خط مستقیم به اینترنت، فعالیت های متعدد دیگری نظیر نگهداری و پشتیبانی از سرویس دهندگان وب را نیز انجام می دهند. 
برای شناخت این مراکز باید بگویم شما اکنون با خط تلفن به صورت دایل آپ DialUP یا ای دی اس ال، خطوط پر سرعت Adsl به اینترنت متصل شده اید؛ شرکتی که کارت اینترنتی آن را خریداری کرده اید و اکنون به شماره های شبکه آن متصل شده اید یا از خدمات اینترنت پر سرعت آن بهره می برید، در اصل آی اس پی یا مرکز ارائه سرویس های اینترنتی است. فروش پهنای باند و سرویس های اتصال کاربر به اینترنت یکی از خدمات این شرکت هاست. در این گفتار خدماتی که یک ISP ارائه می کند، مرور می شود.
? اقتصاد اینترنت
ورود اینترنت به سازمان ها و مراکز اقتصادی سر منشاء آغاز و پایه ریزی اقتصاد دیجیتال، اقتصاد شبکه، اقتصاد اینترنت یا اقتصاد وب است.
اقتصاد اینترنت عبارت است از نرم افزاری برای دنیای شبکه؛ به بیان دیگر اقتصاد اینترنت چیزی نیست جز برنامه های الکترونیکی یا نرم افزارهایی که برای انجام امور اقتصادی از طریق اینترنت طراحی شده است. شاید بتوان بزرگ ترین هدف توسعه اینترنت را رقابت های تجاری و اقتصادی عنوان کرد. اقتصادی که در یک فناوری الکترونیکی به نام اینترنت ماهیت یک سیستم مجازی را پیدا کرده است.
با توجه به مطالب مذکور می توان علم اقتصاد اینترنت را به عنوان دانش چگونگی استفاده مردم و سازمان های مختلف از اینترنت، در استفاده کارا از منابع کمیاب برای تولید یا عرضه کالاها و خدمات به منظور توسعه کسب و کار دانست.
مراکز ISP دارای ابعاد و اندازه های متفاوتی است. برخی از این مراکز توسط افرادی اندک اداره می شود و تعدادی دیگر شرکت های بزرگی است که خدمات متنوعی را در اختیار کاربران قرار می دهد. مراکز ارائه دهنده خدمات اینترنت دارای حوزه های عملیاتی متفاوتی نیز می باشد. به عنوان مثال برخی از آنان خدمات خود را در یک شهرستان ارائه می دهند و برخی دیگر دارای قابلیت های منطقه ای و حتی بین المللی است.
آشنایی با ISP
? مراکز ISP چه سرویس هایی را ارائه می دهند؟
خدماتی که توسط مراکز خدمات اینترنت ارائه می شود، بسیار متنوع و در عین حال متفاوت است:
? تمامی مراکز ارائه دهنده خدمات اینترنت، سرویس هایی نظیر پست الکترونیکی و استفاده از اینترنت را ارائه می کنند.
? نوع و کیفیت ارائه خدمات و پشتیبانی فنی توسط مراکز مختلف خدمات اینترنت متفاوت است.
? بیشتر مراکز ISP، سرویس هاستینگ وب را نیز ارائه می کنند. با استفاده از سرویس مذکور، متقاضیان می توانند صفحات وب شخصی خود را ایجاد و از آن نگهداری کنند. اختصاص فضای لازم به منظور ذخیره سازی اطلاعات از جمله وظایف یک ISP در این رابطه است.
? برخی از مراکز ارائه دهنده خدمات اینترنت سرویس هایی را به منظور طراحی و پیاده سازی صفحات وب ارائه می کنند.
تعدادی از مراکز ISP گزینه های متفاوتی را در ارتباط با نوع دستیابی به اینترنت در اختیار متقاضیان قرار می دهند. (Dial-up، DSL، مودم های کابلی) برخی از مراکز ISP امکان دستیابی به اینترنت را صرفا از طریق خطوط معمولی تلفن فراهم می کنند.
بیشتر مراکز ISP عملیات متفاوتی نظیر تهیه Back up از نامه های الکترونیکی و فایل های وب را نیز انجام می دهد. در صورتی که بازیافت نامه های الکترونیکی و فایل های وب برای شما مهم است (در صورت بروز اشکال)، یک ISP را انتخاب کنید که Back up گرفتن از داده ها را در دستور کار خود قرار داده است.
برای انتخاب یک ISP شاخص های متعددی بررسی می شود که عبارت است از:
? امنیت:
آیا ISP انتخابی از رویکردهای مناسب امنیتی برای حفاظت اطلاعات استفاده می کند؟ آیا از رمزنگاری و SSL به منظور حفاظت اطلاعات ارسالی کاربران نظیر نام و رمز عبور وجود دارد؟

? حفظ حریم خصوصی کاربران:
آیا مرکز ارائه خدمات اینترنتی ISP انتخابی دارای یک سیاست تعریف شده در خصوص رعایت حریم خصوصی کاربران است؟
? سرویس ها:
آیا مرکز ارائه خدمات اینترنتی ISP انتخابی سرویس های مورد نظر شما را ارائه می کند؟ آیا سرویس های ارائه شده تامین کننده نیاز شماست؟ آیا پشتیبانی لازم به منظور ارائه سرویس ها در اختیار شما گذاشته می شود؟
? قیمت:
آیا قیمت ارائه خدمات توسط ISP قابل قبول است؟ آیا قیمت ارائه شده با توجه به تعداد و نوع سرویس هایی که ارائه می شود، منطقی است؟
? اعتماد پذیری:
آیا به سرویس های ارائه شده توسط مرکز ارائه خدمات اینترنتی ISP انتخابی می توان اعتماد داشت و یا در اغلب موارد سرویس های مورد نظر به دلایل متفاوتی نظیر پشتیبانی و نگهداری و تعداد زیاد کاربران غیر فعال است و در عمل امکان استفاده از آن وجود ندارد. در صورتی که به دلایل متفاوتی لازم است برخی از سرویس های ارائه شده غیر فعال شود آیا این موضوع با استفاده از مکانیزم های خاصی به شما اطلاع داده می شود؟
? پشتیبانی کاربران:
? سرعت:
سرعت اتصال ISP انتخابی به اینترنت چگونه است؟ آیا این سرعت به منظور دستیابی شما به نامه های الکترونیکی و استفاده از وب کافی است؟
? کیفیت ارائه خدمات:
آیا ISP انتخابی دارای عملکردی مثبت در کارنامه فعالیت خود است و استفاده کنندگانی که در گذشته از خدمات آنان استفاده کرده اند، از کیفیت خدمات راضی هستند؟
? امکانات و تجهیزات فنی یک مرکز خدمات اینترنت ISP
یک شرکت ISP با حداقل هزار خط باید از متخصص شبکه، روتر، broadband، Unix و دیتابیس تا مهندس نرم افزار بهره مند باشد و همه آن ها باید در تمام طول شبانه روز آماده رفع مشکلات احتمالی باشند.
نبود پرسنل فنی با تجربه باعث طراحی و تنظیم اشتباه شبکه می شود و نتیجه آن ارائه سرویس ضعیف به مشتری می شود. اشکالاتی نظیر کندی در زمان کنترل کلمه عبور، قطع شدن پیاپی ارتباط، تمام شدن زود هنگام اعتبار و درست نشان ندادن صفحه های اینترنت می تواند از تنظیمات نادرست در شبکه یک ISP باشد.
آن چه در تیم فنی یک ISP بسیار اهمیت دارد به روز نگه داشتن پرسنل و نیز مدیریت درست نیروهای فنی است چرا که پرسنل باید در تمام ساعات روز، هفته و سال در سایت حاضر باشند.
بنابراین شاید هم اکنون این موضوع را تصدیق کنید که برای بخش خصوصی چقدر نگهداری چنین گروهی هزینه بر خواهد بود و مشکل دیگر برای ISPهای بزرگ وجود برخی ISPهای کوچک است که با ارائه سرویس های نامرغوب و ارزان صحنه رقابت در بازار را خراب می کنند.

(شرکت توسعه افزار مانی )

۱۸ اَمرداد ۱۳۸۹ ۰۸:۰۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید