تابآوری سایبری؛ گامی نو در حفظ خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
🔹کارگاه تخصصی تابآوری سایبری صبح امروز با حضور مدیران و کارشناسان آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برگزار شد.
🔹این دوره با هدف ارتقای توانمندیهای دانشگاه در حفظ و تداوم ارائه خدمات درمانی در شرایط بحرانهای سایبری برگزار گردید.
🔹مهندس جوادیان مدیر آمار و فناوری دانشگاه، در این مراسم با اشاره به اهمیت حیاتی دادههای حساس بیماران، این کارگاه را اقدامی هوشمندانه و پیشگیرانه در سطح دانشگاه خواند.
🔹وی تأکید کرد که مفهوم تابآوری سایبری رویکردی جامعتر از امنیت سایبری صرف است و بر تداوم ارائه خدمات حتی در شرایط بحران تمرکز دارد و پذیرش احتمال بروز حمله یا قطعی زیرساخت اولین گام در دستیابی به تابآوری است.
🔹در این کارگاه، گزارشی جامع از وضعیت تابآوری سایبری دانشگاه ارائه شد که نکات کلیدی زیر را برجسته میساخت:
🔸استمرار خدمات حیاتی: برای اطمینان از تداوم عملکرد سامانهها در زمان قطعی اینترنت یا حملات سایبری، وجود معماری پدافند غیرعامل و سامانههای آفلاین یا محلی که وابستگی کمتری به زیرساختهای شبکه عمومی دارند، ضروری است.
🔸ثبات در زمان بحران: موفقیت دانشگاه در عبور از چالشهای یک سال اخیر، نشاندهنده بلوغ زیرساختهای فناوری اطلاعات و اثربخشی مدیریت بحران در این مجموعه است.
🔸آمادگی در پسابحران: تابآوری سایبری تنها به معنای حفظ عملکرد سامانه در زمان بحران نیست، بلکه شامل بازیابی سریع و بازگشت به وضعیت عادی با حداقل از دست رفتن دادهها و زمان توقف است.