راهنمای خرید نوت بوک

 لپ تاپهای امروزی با صفحه نمایشهای مختلفی موجود هستند. نوت بوک ها صفحه های نمایش دهنده مختلفی برای کاربردهای متفاوتی دارند. وزن نوت بوک ها در حدود 2 کیلوگرم میباشد و یکی دیگر از مزایای آنها wireless بودن آنها و استفاده از باطری بوده به این معنا که شما میتوانید نوت بوک خود را در هر کجا و هر زمانی مورد استفاده قرار دهید و به دلیل این ویژگیهای ارزشمند قیمت نوت بوک ها معمولا بالاتر از کامپیوترهای خانگی است.

انتخاب نوت بوک
یکی از ویژگیهای بارز نوت بوک ها، کوچک بودن و قابل حمل بودن آنهاست که این ویژگی باعث شده امروزه تعداد زیادی کاربر از آن استفاده کنند. بدلیل تعدد سازنده های نوت بوک مانند Sony, Dell 
,… امروزه میتوان براحتی و با معیارهایی که داریم نوت بوک دلخواه خود را انتخاب کنیم. مهم ترین معیارها در انتخاب نوت بوک که قبل از خرید نوت بوک باید مورد توجه قرار گیرند عبارتند از:

قیمت لپ تاپ: معمولا اکثر دانشجویان از لپ تاپ استفاده میکنند. بدلیل قیمت آن و خاصیت جابجایی، سایر اعضای خانواده هم میتوانند از آن بهره جویند، هر فرد میتواند روی دستگاه یک کاربر شخصی تعریف کرده و اطلاعات شخصی خود را روی آن ذخیره کند و نرم افزارهای مورد نیاز را نصب کند.
به طور معمول لپ تاپ ها 14 اینچ هستند با 80 گیگا بایت حجم هارد دیسک، 256 مگا بایت حافظه، مودم k56
و یک DVD/RW. یک لپ تاپ با این مشخصات را میتوان حدود 1 میلیون تومان خریداری کرد.

جایگزین  DeskTop:
 استفاده از لپ تاپ به جای کامپیوترهای خانگی مزایای بیشماری دارد که یکی از آنها کم حجم بودن آنهاست. با هزینه در حدود یک میلیون و دویست هزار تومان میتوان لپ تاپ های کوچک با صفحه نمایش 14 اینچ و یا حتی کمتر خریداری کرد، نهایت وزن این نوت بوکها کمتر از 3 کیلو گرم است. البته لازم به ذکر است، لپ تاپهای سنگین تر که صفحه نمایشهای بزرگتری دارند معمولا دارای قیمت کمتری هستند و ٿضای بیشتری را اشغال میکنند و عمر باطریهای آنها معمولا کمی کوتاهتر از سایر نوت بوکها میباشد. لازم به ذکر است که شما می توانید از یک نمایشگر اضافه نیز به هنگام استفاده به جای کامپیوتر رومیزی استفاده نمایید.

قابلیت حمل: معمولا اندازه و وزن نوت بوک دو اکتور اصلی برای انتخاب آن است اما برای در نظر گرفتن این دو فاکتور باید هزینه بیشتری کرد تا بتوان لپ تاپی با کارایی بالا داشته باشیم.

معرفی اجزای نوت بوک:
پردازشگر:واحد پردازش مرکزی (CPU)
مغز متفکر کامپیوتر و ارتباط دهنده بین وسایل مختلف در کامپیوتر و کنترل داده هاست، که باعث پردازش تمام عملیات در کامپیوتر میشود و در تمام این مدت با رم نیز ارتباط مستقیم دارد، اما در لپ تاپ ها CPU علاوه بر ارتباط با سایر device ها با باتری هم ارتباط برقرار میکند. در نوت بوک ها تکنولوژی Centrino که بسیار متداول بوده و اکنون نیز پردازشگرهایی با تکنولوژی Due Core در این نسل از کامپیوترها استفاده می شود.

دیسک سخت: برای ذخیره برنامه ها و داده ها استفاده میشود و حداقل حجم آن از 20 گیگا بایت شروع شده و تا 120 گیگا بایت و حتی تا 200 گیگا بایت هم بکار میرود.

حافظه موقت(RAM):
 رم یک حافظه موقت در کامپیوتر است که هر چه مقدار آن بالاتر باشد، پردازش با سرعت بالاتری انجام میشود ومعمولا از 256 مگا بایت به بالا استفاده میشوند.

صفحه نمایش: معمولا LCDها  از 12 اینچ تا 17 اینچ هستند که هرچه کوچکتر باشند شکست نور کمتر است و باعث میشود تصویر را با کیفیت بالاتری مشاهده کنیم.
کارت گرافیکی:
 دارای پردازشگر گرافیکی مستقل است و با استفاده از دستورات دریافتی ازCPU با مراجعه به package موجود در پردازشگر دستور نمایش مورد نظر به صفحه LCD که مجموعه ای از پیکسلها میباشد را ارسال میکند، در واقع کارت گرافیکی تعیین میکند که چه پیکسلی در چه موقعیتی با چه شدت رنگی و در نهایت به چه رنگی روشن شود، این کارتها معمولا از 32 مگابایت به بالا هستند. ضمنا در بعضی از نوت بوک ها این کارت گرافیکی به صورت مستقل عمل کرده ولی در برخی دیگر از آنها با حافظه موقت        (RAM) مشترک بوده و از آن استفاده می نمایند. برای کسانی که کارهای گرافیکی حرفه ای انجام می دهند، کارت گرافیکی مستقل پیشنهاد می شود.

پورت USB  :این پورتها در لپ تاپ ها معمولا بین 1 تا 4 پورت میباشند، مدلهای جدید آنها شامل firewire  نیز هستند که برای انتقال اطلاعات دیجیتالی استفاده میشود.

درایور اپتیکال:شامل CD-DVD/RW میباشد که برای پخش موزیک و فیلم و نصب برنامه های مختلف و کپی آنها استفاده میشوند.

حافظه های جانبی:

 شامل CD, Floppy, Flash,… میباشد که قابل استفاده در صورت لزوم بوده و معمولا به صورت جدا خریداری می شوند.

باتری: اکثر باتریهای لپ تاپ ها Lithium هستند یعنی قابلیت شارژ شدن مجدد را دارا میباشند و معمولا بین 45 دقیقه تا 2 ساعت دستگاه را روشن نگه میدارند.

 Touch Sensitive Mouse Pad:

به جای استفاده از موس در نوت بوک ها میتوان از touch pad خود دستگاه استفاده کرد.

گارانتی: در مورد وسایل برقی و الکترونیکی، گارانتی از اهمیت بالایی برخوردار است و معمولا شامل عدم همخوانی قطعات، نقص
  فنی chipest ها ، از کار افتادن Device ها بر اساس عواملی غیر از ضربه و نوسانات برق و همچنین نقصان باتری در اثر عواملی غیر از استفاده نادرست میباشد.

۵ مهر ۱۳۸۸ ۱۲:۵۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید