مصوبه تاریخی آیکان در مورد دامنه‌های اینترنتی

 آی تی ایران:

سرانجام با تصویب سازمان ثبت نام و ارقام اینترنت (آیکان) دامنه‌های غیر لاتین از سال آینده وارد سیستم دامنه‌های اینترنتی می‌شود.

به این ترتیب بر اساس آنچه آیکان امروز صبح در جلسه خود در سئول کره جنوبی تصویب کرده، از اواسط سال 2010 کاربران کشورهای مختلف می‌توانند به زبان خود دامنه‌های اینترنتی را در مرورگر خود تایپ کرده و به جست و جو بپردازند.

موضوع بین المللی سازی سیستم نام دامنه های اینترنتی پس از چندین سال بحث و انجام تست‌های مقدماتی انجام می‌گیرد و به گفته مدیرعامل آیکان یک قدم بزرگ در تاریخ اینترنت محسوب می‌شود.

به گفته پیتر دنگیت رییس هیات مدیره آیکان پروژه بین‌المللی سازی دامنه‌های اینترنتی بزرگترین چالش فنی اینترنت از ابتدای ایجاد آن تاکنون بوده است.

بر اساس مصوبه آیکان از اواسط سال آینده کاربران قادر خواهند بود که به بسیاری از زبان‌های غیر لاتین دامنه‌های اینترنتی ثبت کنند. این دامنه‌ها به صورت کاملا غیر لاتین نوشته می‌شوند و برای هر زبان صرفا یک پسوند در نظر گرفته شده است.

کشورها از 16 نوامبر قادر به ثبت پسوند مورد نظر خود خواهند بود که می‌باید بین 2 تا 60 کاراکتر باشد. به این ترتیب کاربران قادر خواهند بود با هر زبان صرفا تحت یک پسوند به ثبت دامنه اینترنتی بپردازند.

به گفته رود بکستروم مدیرعامل آیکان این نخستین اما بزرگترین قدم تاریخی برای بین‌المللی کردن اینترنت است.

آیکان انتظار دارد رواج این نام دامنه‌ها کمک به میلیاردها نفری باشد که قادر به خواندن و نوشتن حروف لاتین نیستند.

۹ آبان ۱۳۸۸ ۱۱:۱۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید