رفع مشکل کمبود و قطعی پهنای باند

به گفته معاون شرکت ارتباطات زیرساخت در مسیرهای اصلی شبکه زیرساخت حتما سه مسیر به‌عنوان پشتیبان پیش‌بینی شده که اگر قطعی داشتیم، ظرفیت آن از مسیرهای دوم و سوم جبران و این کار به‌صورت هوشمند انجام شود یعنی دیگر قطع شدن فیبر نوری و به ‌دنبال آن قطع ارتباط معنی ندارد.


غلامرضا کشتگر در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: در زمان‌های خاصی و بنا به دلایلی مثل اینکه کشتی‌ها در دریا مجبور به لنگر انداختن می‌شوند و لنگرشان با کابل برخورد و قطعی ایجاد می‌کند، این ارتباط قطع می‌شود. به گفته او برای کم کردن احتمال قطعی باید مسیرهای پشتیبان ایجاد کرد که خوشبختانه اکنون غیر از مسیر جاسک - فجیره، یک کابل دریایی ایران ـ کویت هم داریم که بخشی از ترافیکمان را از طریق ایران ـ کویت و بخشی هم از ترکیه گرفتیم و در حال حاضر می‌توان گفت ارتباطمان از چندین کشور برقرار است.

وی تصریح کرد: شبکه‌ فعلی در حال حاضر حدود 110 هزار خط E1 ظرفیت دارد که این میزان را با اقداماتی که انجام می‌دهیم تقریبا تا سه برابر افزایش خواهیم داد که با این افزایش و انجام اقدامات دیگر، هیچ مشکلی در زمینه‌ی پهنای باند نخواهیم داشت و هرگونه نیازی در این زمینه برطرف می‌شود.

معاون طرح و توسعه شرکت ارتباطات زیرساخت در ادامه با بیان این که البته در حال حاضر نیز شرکت‌ها و سازمان‌ها هر میزان درخواستی که داشته باشند، ارائه می‌دهیم و مشکلی در زمینه کمبود پهنای باند نداریم ابراز کرد: از دیگر اقدامات و اهداف ما این است که بتوانیم به‌عنوان هاب منطقه ایفای نقش و ترافیک را ترانزیت کنیم.

به گزارش ایسنا طبق تعهدی که شرکت ارتباطات زیرساخت برای برنامه پنج ساله چهارم داشته باید میزان 45 هزار کیلومتر فیبر نوری تامین می‌کرد که طبق اعلام حدود 44 هزار کیلومتر کشیده شده و نهایتا قرار است تعهد این شرکت در رابطه با فیبر نسبت به برنامه چهارم تا حدود یک تا دو ماه دیگر انجام شود.

طبق اعلام مدیر کل کنترل و هماهنگی مدیریت شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت، شبکه فیبر نوری کشور به طور متوسط هر سه روز، دو قطعی فیبر نوری را شاهد است. از زمان تشخیص قطعی فیبر نوری تا زمان ترمیم و بازسازی دوباره یک مسیر قطع شده، حدود پنج ساعت زمان می‌برد که این شرکت درصدد است با به‌کارگیری تجهیزات پیشرفته و مدرن مدیریت شبکه این زمان را به حداقل برساند.

تشخیص فوری قطعی‌ها و نظارت بر بازسازی خودکار و درمواقعی بازسازی غیر خودکار مسیر قطع شده بخشی از وظایف تعریف شده مجموعه کنترل و هماهنگی مدیریت شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت است که با کمک تجهیزات هوشمندی که در اختیار دارد در هر نقطه از کشور که مسیر فیبر نوری قطع و یا تجهیزات منصوبه دچار اشکال شوند، فورا متوجه قطعی و اشکال شده و با کمک سیستم‌های مدیریت شبکه منصوبه در تهران و هم چنین دستگاهی با عنوان OTDR محل دقیق قطعی را تشخیص می‌دهد و پس از تعیین دقیق محل، کارشناسانی را برای تعمیر و بازسازی مسیر یا رفع اشکال اعزام می‌کند.

به گفته معاون طرح و توسعه شرکت ارتباطات زیرساخت حدود 6 هزار کیلومتر فیبر نوری کشور از DS به NZDF که از نظر تکنولوژی فیبر نوری بالاتر است، ارتقاء داده شده و در حال حاضر می‌توان گفت تقریبا شبکه‌ بر اساس تکنولوژی NZDF است.


۲۴ آذر ۱۳۸۸ ۰۸:۴۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید