رمز یک بار مصرف سامان می گیرد ( OTP (One Time Password

رمز یک بار مصرف سامان می گیرد   سرویس کلمه عبور یک بار مصرف یا( OTP (One Time Password برای ایمن سازی دسترسی کاربران به سیستم های الکترونیکی ارائه شده و در آن از قابلیت های رمزنگاری سیم کارت برای تولید رمز تصادفی یک بار مصرف استفاده می شود. در حال حاضر، بسیاری از بانک ها از این سرویس استفاده می کنند، اما این سرویس یک پیش نیاز سخت افزاری دارد که اگر آن دستگاه همراه کاربر نباشد، در این صورت استفاده از سیستم نرم افزاری غیرممکن خواهد بود.

 

به گزارش ایسنا، مسوولان شرکت ارتباطات سیار ایران از راه اندازی سرویس موبایل OTP در آینده نزدیک خبر داده و گفته اند مذاکرات مورد نیاز جهت استفاده از این سرویس با بانک ها در حال انجام است اما زمان نهایی شدن آن هنوز مشخص نیست. سرویس OTP مبتنی بر تلفن همراه، دارای مزایای بیشتری نسبت به استفاده از دستگاه های جانبی است. به عنوان نمونه می توان به مزایایی مانند عدم نیاز به حمل دستگاه اضافی، کاهش مخاطره کاربران در نگهداری دستگاه، کاهش هزینه ها، مقبولیت و اعتماد کاربران و قابلیت انعطاف بیشتر در تغییر سیستم مطابق نیازها اشاره کرد. به گفته برخی کارشناسان این روش بسیار ایمن بوده و دارای ویژگی هایی مثل استفاده از قابلیت های رمزنگاری سیم کارت برای تولید رمز تصادفی یک بار مصرف ، عدم اجازه دسترسی غیرمجاز به برنامه نصب شده برروی گوشی ( ورود به برنامه نیازمند وارد کردن پین کد مشترک است)، غیرمعتبر شدن رمز تصادفی تولید شده پس از گذشت زمان مشخص (مثلا پنج دقیقه) در نتیجه کاربر هیچ وقت نگران لو رفتن رمزش نیست، عملکرد کاملا آفلاین برنامه نصب شده روی گوشی (بی نیازی به وجود شرایط آنتن دهی و اتصال به شبکه، هنگام استفاده از نرم افزار) امکان انتقال و نصب برنامه کاربردی سمت تلفن همراه از طریق OTA است؛ در نتیجه نصب برنامه به روش گوشی کاربر برای وی نامحسوس بوده و نیازمند هیچگونه فعالیت اضافه ای نیست.

به گزارش ایسنا سرویس رمز یک بار مصرف مبتنی بر موبایل توسط همراه اول در نمایشگاه تلکام 2008 تهران معرفی شد و به صورت عملی، در پورتال E-Care همراه اول مورد استفاده قرار گرفته است.  (آبیار)

۲۹ خرداد ۱۳۸۹ ۱۱:۲۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید