تشخیص حافظه تقلبی - فریب ظاهر Flash کارت ها را نخورید!

از چند سال گذشته تا به امروز، استفاده از فضاهای ذخیره داده قابل حمل، در قالب حافظه های فلش یا فلش دیسک های یواس بی هر روز بیش از پیش در میان اقشار مختلف مردم رایج شده و جهت ذخیره انواع داده ها و جابه جایی مدارک وعکس ها و انواع اشکال گوناگون محتوای چند رسانه ای مانند فایل های موسیقی و فیلم به کار گرفته می شود.

 

با گسترش روزافزون دسترسی مردم به انواع دستگاه ها و لوازمی که کاربرد روزمره این فضاهای ذخیره داده قابل حمل را هر روز بیشتر و بهتر از قبل پشتیبانی می کنند، به تدریج کاربرد آنها به صورت نیازی عمومی و روزمره برای تعداد بسیار زیادی از کاربران رایانه و به صورت یکی از لوازم سرگرمی دیجیتال در آمده است. هم زمان با پیشرفت همه فناوری ها، فلش دیسک های یواس بی نیز همواره از نظر افزایش ظرفیت ذخیره و سرعت تبادل داده و کاهش ابعاد اندازه در حال تغییر و تحول هستند و امروزه این عوامل به عنوان مهم ترین گزینه های جذب مشتری مورد توجه دست اندرکاران این صنعت و عرضه کنندگان این محصول بوده و برای مصرف کنندگان این محصول نیز در خور ارزش و اهمیت هستند.

سناریوی تقلب و سوء استفاده
در این میان افرادی سودجو و فرصت طلب با علم و آگاهی از این مساله (نیاز و علاقه روزافزون مردم به این محصول) و با هدف کسب سود بیشتر، به سفارش و واردات انواع تقلبی این وسیله، بعضا با جعل مارک ها و مدل های معروف و شناخته شده و چاپ ظرفیت های کاذب از چند تا چند صد گیگابایت روی آنها، از کشورهای آسیایی، به ویژه چین اقدام می کنند و این نوع فلش دیسک ها را در برخی از شهرهای مرزی و شهرستانهای پرمسافر کمی ارزانتر از انواع واقعی به گردشگران و مسافران می فروشند.

پرده اول نمایش
این نوع فلش های تقلبی دارای یک مدار الکترونیکی هستند حاوی مجموعه ای از قطعات الکترونیکی و یک نوع مدار مجتمع یا IC کاذب که در اصطلاح »آی سی قیری« نامیده می شود.

فروش فلش دیسک های تقلبی توسط سودجویان

بخش اول مدار طوری برنامه ریزی شده که در هنگام اتصال فلش دیسک تقلبی به رایانه، آن را به عنوان فضای ذخیره داده قابل حمل و با ظرفیت ذخیره داده کاذبی که روی آن چاپ شده، جازده و به دستگاه معرفی می کند. فروشنده های سودجو نیز با علم به این مطلب، آنها را با رایانه نوت بوک آزمایش کرده و بعضا فایل های کم حجمی را نیز در آن ذخیره و اجرا می کنند. مشتری از همه جا بی خبر نیز با مشاهده این آزمایش گول خورده و آن را می خرد.

پرده دوم نمایش
بخش دوم مدار تقلبی آنها که همان آی سی قیری است و به طور کاذب نقش حافظه فلش (Nand) را ایفا می کند و دارای ظرفیت ذخیره داده ای از چند تا چند صد مگابایت است، به تغییرات جریان و ولتاژ برق و حرارت و اتصال الکتریکی بسیار حساس بوده و آسیب پذیر است که همین امر موجب کم دوام بودن و کوتاهی عمر این نوع فلش دیسک های تقلبی است.

جمع بندی
آگاهی و هوشیاری مصرف گنندگان و کاربران و برخورد قاطع مسوولان را باید از مهم ترین عوامل برای جلوگیری از این قبیل تقلب ها و سوءاستفاده های افراد فرصت طلب و سودجو دانست.

این نوع تقلب نتیجه ای فراتر از زیان مالی مردم در پی خواهد داشت که به عنوان نمونه، می توان به از بین رفتن فایل های داده بسیار ضروری، مدارک شخصی و اداری اشاره کرد.

۲۳ تیر ۱۳۸۹ ۱۱:۳۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید