رایانه قابل حمل لمسی

 



دولت هند موفق به تولید نمونه اولیه از یک رایانه ارزان شده است و در نظر دارد با تولید انبوه این محصول، از سال 2011 میلادی امکان استفاده از آن را برای کلیه دانش‌آموزان و دانشجویان هندی فراهم کند.


این رایانه قابل حمل لمسی که قیمت آن 35 دلار اعلام شده است، شامل سیستم‌عامل متن‌باز لینوکس می‌شود و از دیگر امکانات به کار رفته در آن می‌توان به ورودی USB، دو گیگابایت کارت حافظه و ... اشاره کرد. اما کارشناسان بر این باورند که مشکلات و موانع پیش‌رو باعث خواهد شد تا این رایانه ارزان‌ قیمت قابل حمل به صورت انبوه وارد بازارهای جهانی نشود.


در طرح "هر کودک یک لپ‌تاپ"(OLPC) کارشناسان تلاش می‌کردند رایانه‌های قابل حمل مخصوص را با هزینه کمتر از 100 دلار برای کودکان فقیر تولید کنند که هرگز به این هدف دست نیافتند. مدل دست‌دوم این لپ‌تاپ‌ها هم‌اکنون با قیمت 200 دلار در حراجی آنلاین eBay فروخته می‌شود.


اوایل سال جاری میلادی نیز یک سایت اینترنتی خبر تولید لپ‌تاپ 98 دلاری مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوز CE را منتشر کرد که این سایت هم‌اکنون مسدود شده است. یک شرکت دیگر با نام Cherrypal نیز چندی پیش ادعا کرد که ارزان‌ترین لپ‌تاپ دنیا مبتنی بر نمایشگر 7 اینچی و سیستم‌عامل اندروید را با قیمت 100 دلار تولید می‌کند، اما این اتفاق هنوز رخ نداده است.


رایانه‌های لوحی 35 دلاری هند نیز مشکلاتی را برای تولید انبوه پیش‌رو دارند. اما دولت هند ادعا کرده است که پس از مدتی قیمت آن را به 20 و در نهایت به 10 دلار می‌رساند.
 

منبع: http://www.pcworld.com

۴ اَمرداد ۱۳۸۹ ۱۲:۳۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید